Wij zijn op zoek naar verenigingsscheidsrechters

Onze vereniging heeft nog steeds behoefte aan scheidsrechters die het leuk vinden een wedstrijd in goede banen te begeleiden. Juist op een heel veld ondervinden wij als vereniging steeds vaker hoe moeilijk het is om een wedstrijd te kunnen spelen en een scheidsrechter hierop in te plannen. Het komt dan ook regelmatig voor dat sommige scheidsrechters zelfs twee wedstrijden fluiten, omdat een wedstrijd anders afgelast wordt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!!

Daarom zijn wij op zoek naar verenigingsscheidsrechters, die via een korte opleiding in staat zijn om de C-junioren en D-pupillen te fluiten. Zie hieronder kort uitgelegd wat de opleiding inhoudt. Heb je interesse en wil je de vereniging helpen als verenigingsscheidsrechter, meld je dan aan bij mij! Ik hoor graag je reactie.

Lijkt het je leuk voetbalwedstrijden in goede banen te leiden? Denk jeĀ voldoende leidinggevende capaciteiten te hebbenĀ om dat voor elkaar te krijgen? Dan ben jij voor deze cursus de juiste persoon!

Wij zorgen tijdens de verenigingsopleiding scheidsrechter veldvoetbal voor een praktijkgerichte opleiding, zodat je met voldoende ā€˜bagageā€™ aan de slag kunt bij 11 tegen 11-wedstrijden bij je club.Ā Tijdens de opleiding oefen je op het veld met leiding geven aan 22 spelers en het toepassen van de spelregels.

Organisatie
De opleiding bestaat uit vier bijeenkomsten van 3 uur, elke maand is er een bijeenkomst. Daarnaast fluit je minimaal vier stagewedstrijden bij je eigen vereniging onder begeleiding van een praktijkbegeleider scheidsrechter. De opleiding wordt ā€™s avondsĀ  gegeven op een accommodatie van een voetbalvereniging. Tijdens de opleiding krijgen de deelnemers opdrachten die altijd te maken hebben met je eigen wedstrijden.

De deelnemers die aan de voorwaarden hebben voldaan, ontvangen het diploma ‘Verenigingsscheidsrechter Veldvoetbal’. Zij kunnen vervolgens worden aangesteld bij jeugdwedstrijden en/of wedstrijden in het seniorenvoetbal binnen de vereniging.

Studiebelasting

Cursusdeel
– Vier bijeenkomsten 12Ā uur
– Zelfstudie en huiswerkopdrachten 8 uur
Ervaringsdeel
– Fluiten van tenminste vier stagewedstrijden Ā 4 uur
– Assisteren van de scheidsrechter Ā 2 uur
Proeve van bekwaamheid
– Cursusmap Ā 3 uur
Totaal 29 uur

Start
Bij individuele aanmeldingen moeten er minimaalĀ achttien deelnemers zijn om een opleiding te starten. Een vereniging daarentegen kan het verenigingspakket afnemen. De vereniging stemt danĀ met de KNVB af welke dag het beste uitkomt en er is binnen dit pakket geen minimum aantal deelnemers vereist. Het maximum aantal deelnemers voor zowel individuele aanmeldingen als het verenigingspakket is vastgesteldĀ op 18.Ā Dit verenigingspakket kan ook in samenwerking met andere verenigingen worden afgenomen.

Toelating
De minimumleeftijd is 14 jaar.

Voorwaarden voor de vereniging
Begeleiding is cruciaal voor een beginnende scheidsrechter. De praktijkbegeleider heeft daarom een centrale rol gekregen binnen de opleiding om samen met de docent de cursist optimaal te ontwikkelen. Vanwege deze centrale rol is het aanstellen van praktijkbegeleiders (1 praktijkbegeleider per 3 cursisten) door de vereniging een belangrijke voorwaarde om deel te nemen aan de cursus. Van de praktijkbegeleider verwachten wij dat hij/zij bij elke cursusavond aanwezig is, 4-6 stagewedstrijden per cursist bijwoont en de scheidsrechter(s) binnen de vereniging begeleid.

Op basis van de terugkoppeling van de praktijkbegeleider naar de docent wordt het inhoudelijke programma van de opleiding verenigingsscheidsrechter vorm gegeven. Van een praktijkbegeleider verwachten wij dat hij minimaal een Basisopleiding scheidsrechter (BOS) of opleiding Verenigingsscheidsrechter met succes heeft afgerond.

Met vriendelijke groeten,

Martin Seelen