Verklaring incident MC1

Beste spelers en ouders SV Eemnes,

In de media (o.a. RTV Utrecht, Gooi en Eemlander, De Telegraaf) heeft een verslag gestaan over een incident die afgelopen zaterdag bij onze club heeft plaatsgevonden. Het betrof een wedstrijd van SV Eemnes MC1 tegen VVJ MC1.

De pers heeft contact met mij opgenomen over dit incident, helaas is de berichtgeving over dit voorval nogal verschillend weergegeven. Voor alle duidelijkheid wil ik verklaren dat de SV Eemnes de pers niet heeft opgezocht.

Hierbij mijn verslag over het incident op basis van MC1 bronnen.
Bij het eerste treffen tussen beide elftallen van dertien- en veertienjarige meiden begin dit jaar in Utrecht Overvecht, ging het eigenlijk al mis. Die meiden van VVJ lopen voortdurend te schelden met de ziekte waaraan Johan Cruijff is overleden en hun ouders net zo hard. Schrijnend is dat de moeder van één van onze speelsters op dit moment voor kanker wordt behandeld. Het betreffende meisje was logischerwijs hier zeer van overstuur. We hebben een e-mail gestuurd met het verzoek het kwetsende taalgebruik aan te passen, maar geen enkele reactie gekregen. Afgelopen zaterdag was het taalgebruik minstens zo erg, weer scheldwoorden van dezelfde aard.

In de tweede helft, het stond 1-1, een meisje van Eemnes werd onderuit geschopt, en liep een van onze mensen het veld in om haar te helpen. De scheidsrechter floot meteen af. Toen gingen de ouders van de bezoekende club tekeer tegen onze grensrechter. “Ze zouden z’n kop van zijn romp trekken”. Hij werd achtervolgd naar het clubhuis en daar in een wurggreep genomen. Diverse jonge kinderen waren hier getuige van. Onze mensen hebben die lui de deur uit gewerkt en de deur op slot gedaan.

Ik ben direct naar de club gegaan nadat ik van dit voorval op de hoogte was gesteld, bij mijn komst was alles weer rustig. Onze speelster en de bezoekers waren naar huis gegaan. Ik heb Nicole Verwoert (jeugdcoördinator meisjesvoetbal) gevraagd om informatie aan te leveren. Nadat ik deze heb ontvangen heb ik, in de middag, direct de voorzitter van VVJ telefonisch ingelicht en medegedeeld dat wij dit ook gaan melden bij de KNVB. Maandagavond laat heb ik nog kort e-mail van het VVJ bestuur mogen ontvangen dat ze dit willen uitzoeken voordat ze met een reactie komen. Het bestuur van SV Eemnes wordt door mij op de hoogte gehouden van dit incident.

Ik betreur zeer wat er zaterdag is gebeurd maar ben blij dat de oorzaak van dit alles niet kan worden aangerekend aan onze trainers, leiders, toeschouwers en club. Wij willen als club onze meiden niet meer laten spelen tegen VVJ.
Voor aanvang van de training maandagavond heb ik de groep nog bijgepraat en heb ik de ouders van het team een e-mail gestuurd om e.e.a. toe te lichten.

Tot slot hoop ik dat de MC1 meiden ondanks dit voorval met plezier het seizoen afmaken en lekker willen blijven voetballen bij SV Eemnes!

Met vriendelijke groet,
René Verhoeven