Normen en waarden

De afgelopen week ben ik geconfronteerd met een incident, waardoor ik aan alle leden van onze vereniging nog een keer wil uitleggen dat we hebben afgesproken hoe we met elkaar omgaan. Onze vereniging bestaat uit ruim 730 leden, die allemaal op de een of andere manier plezier van de vereniging willen hebben. Of je nu als speler, terreindienst, bestuur, scheidsrechter, bardienst of willekeurig welk ander vrijwilligerswerk doet, we hebben allemaal onze eigen taken en verantwoordelijkheden, waarover wij duidelijke afspraken hebben gemaakt. Met z’n allen hebben we die afspraken gemaakt om de activiteiten binnen de vereniging in goede banen te leiden en verantwoording af te leggen. Als je geen functie binnen de vereniging hebt en je geniet als toeschouwer van een wedstrijd van je kind, heb je soms geen weet van de afspraken die zijn gemaakt. Een van de afspraken is, dat een scheidsrechter eindverantwoordelijk is voor een goede afloop van een wedstrijd en dit rapporteert aan de KNVB.

Voordat een wedstrijd begint geven de aanvoerders van een team aan dat zij met hun elftal accepteren dat de scheidsrechter de leiding over de wedstrijd krijgt. Dat betekent dat de scheidsrechter als eindverantwoordelijke aan de KNVB rapporteert hoe de wedstrijd is verlopen en wat de uitslag was. De scheidsrechter kent de spelregels en past die in de geest van de wedstrijd toe. Er staan namelijk twee teams op het veld, die elkaars tegenstander zijn en het is de taak van de scheidsrechter om de wedstrijd tot het einde toe goed te begeleiden. Dit houdt in dat een beslissing voor de ene partij per definitie tegen de andere partij is. Daar kun je het als speler, als coach of als toeschouwer mee eens zijn of niet, maar de scheidsrechter beslist, want zo hebben wij dit met z’n allen afgesproken. Bedenk dat alle scheidsrechters deze taak geheel uit vrije wil doen en daar plezier aan ontlenen. Laten we daarom dankbaar zijn dat deze vrijwilligers de taak als scheidsrechter op zich willen nemen en ook hen met respect behandelen, net zoals jezelf behandeld wilt worden. Daag jezelf anders eens uit en kom eens een wedstrijd van de E/F pupillen fluiten, dan kun je zelf ervaren hoe het is. Bedenk dat de vereniging er is voor de leden en dat de leden de vereniging zijn. Jij bént de vereniging!!

Met vriendelijke groeten,

Martin Seelen